Thursday, September 29, 2011

6.oktoobri kodutöö

 Teema "Tunnetuse ja tegevuse bioloogiline alus"

Palun vastake järgmistele küsimustele


1. Kirjeldada tingitud ja tingimatuid reflekse.
2. Kuidas on aju tegevus seotud refleksidega?
3. Milliste meetoditega uuritakse aju tänapäeval? Millist informatsiooni on nende abil võimalik saada?
4. Leidke internetist mõni hiljuti ilmunud lühike artikkel, mis käsitleks närvisüsteemi. Tehke sellest lühikokkuvõte ning lisage link, kust materjali võtsite.

Lisasin lühikokkuvõtte närvisüsteemi ja närvisüsteemi arengu kohta.
NÄRVISÜSTEEM

KESKNÄRVISÜSTEEM                                     PIIRDENÄRVISÜSTEEM
AJU (PEA-JA SELJAAJU)                             Üle kogu keha ühendades aju
                                                                           keha kõikide punktidega
     STAAP                                                       *meeleelunditega
                                                                         *lihastega
                                                                         *kõõlustega
Peaaju
*suurte poolkerade koor staabi                      Piirdenärvisüsteemis on
juhtimiskeskus                                                 juhtmeteed, mida mööda teated
*annab korraldusi lihastele                            tulevad staapi ja käsud sealt
                                                                          välja lähevad
                                                  PEAAJU

Vasak ajupoolkera                            Parem ajupoolkera
Juhib analüütilist                               juhtida on sünteetiline
vaimset tegevust                                 vaimne tegevus ja
mille hulka kuulub                            piltlik mõtlemine
ka keel kui märgisüsteem
Vasak ajupoolkera
  • analüütiline infotöötlus              
  • teadus
  • arvutamine
  • kirjutamine
  • kõnelemine
  • loogika
  • paremakäelisus
Parem ajupoolkera
·         sünteetiline infotöötlus
·         3-mõõtmelised kujundid
·         Kujutlusvõime
·         Kunstimeel
·         Musikaalsus
·         Emotsioonid

·         vasakukäelisus 

NÄRVISÜSTEEMI ARENG

Närvisüsteem areneb ja muutub kogu elu vältel.
Kuigi sünnihetkeks on inimesel olemas enamik närvirakke, hakkavad nendevahelised seosed arenema alles pärast sündi.
Uuringud on näidanud, et rikkalikuma arengukeskkonnaga lapsed on intelligentsemad.

Jean Piaget (1896-1980) uuris peamiselt laste mõtlemise arengut ja jaotas need  neljaks astmeks:

Aste

Ligikaudne vanus

Iseloomustus

1.Senso-motoorne aste

0 – 2 aastat
Kujuneb arusaamine, et asjad eksisteerivad ka siis, kui need ei ole meie vaateväljas.
2.Operatsioo-nide–eelne aste
2-7 aastat
Kujuneb kõnekeel ja võime mõelda ning lahendada probleeme sümbolite vahendusel.
3.Konkreetse-te operat- sioonide aste
7-12 aastat
Paraneb loogiline mõtle-mine ning kujuneb säili-tamis-, klassifitseerimis-, järjestamis-, eitamis-, identifitseerimis- ja kompenseerimisvõime.
4.Formaalsete operat-sioonide aste
Üle 12 aasta
Omandatakse keerulise verbaalse mõtlemise või-me, mis väljendub hüpo-teeside püstitamises ja abstraktsete sümbolite-ga opereerimises.

E.Krull “Pedagoogilise psühholoogia käsiraamat” TÜ kirjastus 2000 (lk113,112)

No comments:

Post a Comment